Sake moet economische groei Japan stimuleren

Sake, de nieuwe exporttopper!

Vergeet Toyota, Mitsubishi en Sony als belangrijke exportproducten van Japan. Het land heeft een nieuw product ontdekt dat de economische groei moet gaan stimuleren: sake! De traditionele rijstwijn moet volgens de Minister van Economie in het buitenland op de kaart worden gezet om zo ook de binnenlandse populariteit te vergroten. Minister Motohisa Furukawa kwam op dit idee tijdens het ‘World Economic Forum’ in Davos toen hij zag hoe populair sake was onder de deelnemers.

Serieus project

Dat het de minister menens is, blijkt uit het feit dat hij bij terugkomst in Japan meteen een projectgroep heeft opgezet. De projectgroep met de vrolijke naam “Enjoy Japanese Kokushu” (= lokale alcohol) bestaat uit zes leden en de eerste bijeenkomst vond eind mei plaats.

Het doel is simpel: het vergroten van de bekendheid van lokale dranken als sake en shochu in het buitenland om zo de export ervan te stimuleren. Shochu is een drankje gemaakt van gerst of aardappelen.

Voorzichtig optimistisch

Sake experts zijn voorzichtig optimistisch over het plan van de minister. De meeste mensen weten wel wat sake is en waar het vandaan komt, maar niet hoe en waarbij je het moet of kunt drinken. Zo denken veel mensen onterecht dat sake alleen warm gedronken kan worden. Afhankelijk van de soort sake en de situatie waarin of het eten waarbij je het serveert, kun je het warm, lauw of koud drinken.

In Japan wordt sake vaak geserveerd in een "voetenbadje"

Mag ik de sake-kaart even zien?

Net als bijvoorbeeld bij wijn en whisky, moet je sake léren drinken en is goed advies erg belangrijk. Eigenlijk zou elk restaurant dat sake op de kaart heeft staan in staat moeten zijn de klant te adviseren. En waarom zou je alleen sake drinken bij de Japanner? Je drinkt toch ook wel eens Franse wijn bij de Italiaan of Belgisch bier bij de Thai?

Er zijn speciale sake sommeliers, maar die zijn schaars. Maar wie weet lukt het projectgroep “Enjoy Japanese Kokushu” om sake zo hip en trendy te maken dat elk restaurant zometeen naast de ruime keuze aan wijnen en bieren ook een sake-kaart kan aanbieden. “Onze sake sommelier komt zo nog even langs om u te adviseren.”

Wat denk jij, lukt het Japan om sake hip en trendy te maken? 

Lees ook:Japan wil naam sake vastleggen
Lees ook:Win een fles Yuzu-sake van Sakelicious!
Lees ook:Vier tips om vakantie naar Japan goedkoper te maken
Lees ook:SieboldHuis in Leiden krijgt onderscheiding van Japan
Lees ook:Makkelijk met de trein in Japan: Japanese Rail Pass

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.