Jonge Japanse man wil mooi zijn

Tuttige schooluniformen en hippe outfits in Tokio

Onder jonge Japanse mannen ontstaat de trend om er mooi en verzorgd uit te zien. Wie over straat loopt in vooral de grote steden ziet een duidelijke driedeling in de kleding van de mensenmassa: kantoorkleding (donkerblauwe of zwarte pakken met licht overhemd), uniformen (school en overheid) en trendy outfits. De laatste categorie is in de minderheid, maar groeit en valt des te meer op tussen de grijze massa.

Van ikemen naar kireo

Binnen de trendy outfits zijn er verschillende stromingen, maar volgens de Japan Times is er een algemene trend gaande onder jonge mannen om er mooi en verzorgd uit te zien. De twintigers en dertigers van nu waren tieners toen het hip was om een ‘ikemen’ te zijn. Dit betekent ‘knappe of mooie man’. Veel beroemde (jonge) zangers en acteurs waren ‘ikemen’.

De ikemen van toen zijn de kireo van nu. Dit is afgeleid van het Japanse woord kirei dat ‘mooi’ betekent. Je kunt de ikemen of kireo vergelijken met de ‘metroseksueel’ hier in het Westen.

Ikemen in beeld

De Japanse man doet er alles aan (rechtsonder) om er verzorgd uit te zien.

 

Hoe gladder hoe beter!

En zoals dat vaak gaat in Japan, gaat de Japanse man hier meteen heel ver in. Wat trendy kleding en een knipbeurt is niet genoeg. Nee, de haardos van de man moet perfect gestyled zijn, waarbij vooral véél haar mooi is, de wenkbrauwen zijn geëpileerd, de huid gepeeld en met maskers behandeld en de nagels zijn natuurlijk professioneel gemanicuurd. Vanuit Westers perspectief ziet de ikemen er daardoor vrouwelijk uit. Vooral ook omdat baardgroei vaak als ongewenst wordt gezien. Voor de kireo geldt: hoe gladder hoe beter!

Onderzoek

Vorig jaar heeft onderzoeksinstituut ‘Beauty World Soken’ een onderzoek gehouden onder 500 mannen tussen de 25 en 49 jaar in Tokio. Van de mannen tussen de 25 en 29 jaar was 37% ‘geïnteresseerd in verzorgingsbehandelingen. Van de mannen tussen de 30 en 34 jaar was dit 28%. Hoe ouder hoe minder interesse: zo was de interesse van 45 tot 49-jarigen bijvoorbeeld 17%.

Booming business

De beauty-industrie voor mannen in Japan maakt momenteel dan ook een sterke groei door. In supermarkten en drogisterijen schieten de schappen met verzorgingsproducten speciaal voor mannen als paddestoelen uit de grond. Als man zijnde hoef je je niet te schamen om met een tas vol crèmes, maskers, hoofdkrabbers en neushaartrimmers de winkel uit te lopen.

Gebrek aan zelfvertrouwen

Waarom doft een kireo zich zo op? IJdelheid speelt natuurlijk een rol, maar vaak blijkt een abonnement op de nagelstudio een dieperliggende reden te hebben: een gebrek aan zelfvertrouwen. Een opvallend verzorgd uiterlijk zorgt voor aandacht op straat en daardoor voor meer zelfvertrouwen. Maar volgens sommige ondervraagden is een verzorgd uiterlijk gewoon nodig op het werk. Een banketbakker met vieze nagels? Dat kan natuurlijk niet!

Wat vind jij? Hoe ver moeten we (en in dit geval vooral mannen) gaan om er verzorgd uit te zien? Zou de Nederlandse man ook wat vaker de nagelstudio moeten binnenstappen?

Lees ook:Japanse man loopt met parasol op straat
Lees ook:Vliegtuigspotten nieuwste trend onder Japanse vrouwen
Lees ook:Jeugd Japan verliest interesse in seks
Lees ook:Waarom Japanse vrouwen dol zijn op buitenlandse mannen
Lees ook:Japanners niet tevreden met uiterlijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.