Zuurstokroze J-pop scoort ook buiten Japan

J-popster Kyary scoort internationaal

De meest populaire muziek uit Japan (J-pop genoemd) kent tegenwoordig een hoog surrealistisch gehalte: moeilijk te omschrijven maar stel je een springend Harajuku-meisje voor in een fluorescerend geel en roze barbie-jurkje tussen vliegende oogballen terwijl ze briljante teksten als “pon pon pon” en “candy candy” zingt, en je zit in de buurt. Raar volk, die Japanners, maar populair tot in Amerika!

 

Kyary

Vooral de 19-jarige Kyary (Kiriko Takemura) is momenteel immens populair. In Japan, maar inmiddels ook in Amerika en bijvoorbeeld België en Finland waar ze bovenaan in de iTunes hitlijsten staat. Vooral haar kleurrijke videoclips baren opzien en worden miljoenen keren bekeken op YouTube.

Internationaal bekend ‘zonder moeite’

Misschien is ze zo succesvol omdat ze zich niks aantrekt van de populaire muziekstijlen in het buitenland. Ze doet geen promotie in het buitenland maar slaagt erin, vooral door online kanalen als YouTube en iTunes, ook in het buitenland op te vallen. Juist omdat het zo afwijkend – zeg maar gerust vréémd – is.

Harajuku-stijl

Kyary haalt haar inspiratie uit de “Harajuku fashion scene”. Deze stijl kenmerkt zich vooral door de felle kleuren en barbie-achtige kleding. Voordat ze een bekende J-popartiest werd, blogde ze over deze scene en was ze een Harajuku model.

Kijk, luister en … oordeel zelf: (Bron: YouTube)

Lees ook:Mysterieuze zangeres “GILLE” uit Japan verovert de wereld
Lees ook:Japan kiest overtuigend voor Barack Obama als president
Lees ook:Justin Bieber houdt niet van sushi?
Lees ook:Wat boeken toeristen in Japan
Lees ook:Japans apartste popster: Hatsune Miku

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.