Kaartspel: Sushi Go!

Na het bespreken van het bordspel Takenoko is het tijd voor een wat luchtiger spelletje. En wat is er nu meer Japans dan sushi? Daarom heb ik afgelopen weekend Sushi Go! gespeeld, een kort kaartspel voor twee tot vijf personen.

2015-06-28 20.24.28

Hoe werkt het?

Naargelang het aantal spelers krijg je een aantal kaarten in je hand. Iedereen speelt dan tegelijk een kaart uit zijn of haar hand en geeft de rest van de hand door. Dan draai je allemaal de kaart om, kies je een nieuwe uit, geef je de kaarten weer door enzovoorts totdat alle kaarten op zijn. De bedoeling is om met verschillende type kaarten zoveel mogelijk punten te halen, heb je na het eind van drie rondes de meeste punten dan ben je de winnaar!

Er zijn tien verschillende kaarten die je kan spelen. Ten eerste heb je de tempura, sashimi en dumplings waarvan je meerdere moet hebben om ze punten te laten opleveren. Dan heb je nog drie verschillende nigiri, die weinig waard zijn, maar als je die op een wasabi legt dan zijn ze ineens heel veel waard. Ook heb je de maki rollen, als je daar de meeste van alle spelers van hebt krijg je veel punten en de eetstokjes waarmee je de volgende beurt twee kaarten kan inzetten (want zoals we allemaal weten gaat eten met eetstokjes zo verschrikkelijk snel!). De laatste kaart is de pudding, die alleen telt aan het einde van het spel en je niet het minst van moet hebben, want dan krijg je nog minpunten.

2015-06-28 20.24.17

Het waard?

Met veel spelers is het best een geluksspel, want met vijf spelers zijn er maar zeven kaarten per hand in het spel. Dit betekent als je alle kaarten een heel rondje hebt doorgegeven er nog maar twee over zijn. Je moet dan maar gewoon gokken dat je nog genoeg maki rollen krijgt doorgegeven of dat je nog wel iets hebt om op je wasabi te leggen. Natuurlijk is het wel komisch om je vrienden te zien falen en net niet genoeg te hebben, maar dat kan met simpele spellen als pesten ook.

Nee, het is leuker om met twee of drie man Sushi Go! te doen. Met drie man zijn er bijvoorbeeld negen kaarten per hand en dus heb je elke kaart gezien als er nog zes per hand over zijn. Je kunt daardoor veel tactischer gaan spelen, als het goed is weet je precies welke er zijn en kun je uitrekenen welke setjes je kunt halen. Als er bijvoorbeeld drie sashimis zijn, die je allen nodig hebt om de punten te activeren dan weet je na drie gespeelde kaarten dat je die kunt gaan verzamelen.

Het mooiste is natuurlijk dat je kunt zien wat je tegenstanders aan het doen zijn. Spaart er eentje nog maki rollen, dan kun je hem te snel af zijn door er veel te spelen. Nog grappiger is om die sashimi set van drie tegen te houden door er zelf eentje te spelen. Een nutteloze kaart voor jou, maar hij heeft er twee die nu geen punten opleveren.

Een groot voordeel van het spel is dat het niet duur is. Je kunt het al voor een tientje kopen dus zelfs als het niet bevalt dan vallen de kosten behoorlijk mee. Ook kun je het lekker makkelijk meenemen en kort even spelen, op een feestje of zelfs in de kroeg. Het duurt de eerste keer misschien een kwartier, maar kan in vijf a tien minuten af zijn als de mensen een beetje beginnen te leren wat elke kaart doet. Toch kan ik me wel voorstellen dat het op den duur gaat vervelen omdat er maar een paar verschillende tactieken zijn en maar tien verschillende kaarten. Een kort en leuk spel voor tussendoor dus!

2015-06-28 20.24.04