Anime gezien: Sword Art Online (Seizoen 1)

Sword Art Online heeft naar mijn mening één van de leukste onderwerpen die je kunt hebben in een anime. Het gaat over een tienerjongen die met duizenden anderen vast komt te zitten in een andere wereld, gecreëerd door Virtual Reality. Hij moet hier proberen te overleven en een samenleving opbouwen. Kan de serie echter aan de hoge verwachtingen voldoen die dit heerlijke onderwerp oproept?

Voordat ik die vraag probeer te beantwoorden wil ik één ding duidelijk maken: Sword Art Online is een zeer populaire serie. Het is één van de bekendste animes in Japan en in het Westen, enkele de echt lange series zoals Naruto en One Piece zijn bekender. Daaronder volgen een tiental andere animes qua aandacht en fans en Sword Art Online is er zeker één van.

Het begon voor deze serie allemaal in 2009 met een aantal korte boeken en daarna wat later met manga. In 2012 kwam er dan eindelijk een anime en het tweede seizoen was vanaf 2014 te zien. Een derde seizoen is al in ontwikkeling, maar het is nog niet bekend wanneer die precies gaat beginnen.

Het begin

Het is belangrijk voor een serie om kijkers meteen te kunnen overtuigen, want anders stop je wellicht al na de eerste aflevering. Heb ik zelf ook wel eens gedaan, maar dat kan met Sword Art Online niet gebeuren. De eerste twintig minuten zijn namelijk briljant! Onze hoofdpersoon Kirito doet mee aan een nieuwe online virtuele wereld waar maar enkele duizenden voor uitgenodigd zijn. Als hij daar aankomt is alles nog prima, totdat hij en de andere spelers merken dat ze niet kunnen uitloggen. Het moment dat iedereen doorkrijgt dat ze vastzitten is heerlijke televisie en dat ze honderd steeds moeilijker wordende kerkers moeten doorkruisen om naar de echte wereld terug te keren zet het verhaal meteen op.

Je ziet waar de serie heen zou kunnen gaan, Kirito moet overleven in de wereld tegen monsters. Hij zal eerst wat goede wapens moeten vinden, een paar anderen met wie hij kan samenwerken en samen de eerste baas verslaan. Daarna zou je hem steeds sterker zien worden, maar komen er ook meer problemen met andere spelers. Mensen die hun krachten misbruiken en tegen gehouden moeten worden totdat Kirito uiteindelijk het laatste niveau bereikt en de man achter de virtuele wereld ontmoet.

Te snel

Daar had ik zo’n zin in, maar gek genoeg gaat het daarna ergens mis. Het grootste probleem is de snelheid van de serie. Binnen enkele afleveringen zijn er al maanden en daarna zelfs jaren verstreken. Ja, er zijn wel afleveringen waar het iets langzamer gaat maar dan wordt er weer een heel stuk overgeslagen. Alsof een verhaal van 50 afleveringen in 15 moet worden gestopt. Daarbij vind ik het verhaal en de personages niet heel goed uitgewerkt. Het is totaal onduidelijk wie een grote rol speelt in het verhaal, de grote clans krijgen te weinig aandacht en er lijkt gewoon niet zo veel spanning in te zitten.

Misschien komt dat laatste omdat Kirito zo sterk is. Hij traint erg hard, maar toch lijkt hij veel beter dan de rest en hoeft hij weinig te overwinnen qua gevechten. Zijn relatie met Asuna is wel goed uitgewerkt, het is niet zo simpel en gaat verder dan in vergelijkbare animes.

Het tweede deel

Het seizoen bestaat echt uit twee verschillende delen en het tweede deel is een stuk beter gedaan. De vijand wordt namelijk goed neergezet, iets wat ik miste in de eerste afleveringen en ook is de snelheid minder groot. Er gaat dan nog maar één week voorbij, veel minder tijd dan eerst. Daarbij zit de buitenwereld nu ook in de serie, net als de zus van Kirito die voor een ander perspectief zorgt.

Toch is het moeilijk om echt op het puntje van je stoel te zitten, omdat de hele setting van het eerste deel is verdwenen. Het was die setting die zo interessant was, hoe mensen reageren op gevangen te zitten in een online wereld. Dat velen bijvoorbeeld niet buiten de eerste stad komen uit angst is één voorbeeld. Nu staat die setting veel meer op de achtergrond, zonde.

Aanrader?

Het is waarschijnlijk geen populaire mening, maar ik zou Sword Art Online niet aanraden. Het ziet er allemaal wel goed uit en de setting heeft zoveel potentie. Soms wordt die gehaald, maar door verkeerde keuzes in het verhaal, wat saaie personages en een veel te grote snelheid in de eerste vijftien afleveringen lukt dat meestal niet. En dat is zo jammer, want het onderwerp is heerlijk!