Metro van Tokio

Klik om te vergroten

Tokio heeft het grootste en drukste metronetwerk van de wereld. Er zijn 13 metrolijnen waar dagelijks 8 miljoen mensen gebruik van maken. In de spits rijdt er elke 3 minuten een metro en vertragingen komen weinig voor. Die zeldzame keer dat er 1 minuut vertraging is, krijg je uitvoerig excuses aangeboden via het omroepsysteem. Want ook de metro loopt – net als heel Japan – op rolletjes.

 

 

Meerdere spoormaatschappijen

Het metronetwerk wordt beheerd door de Tokyo Metro (9 lijnen) en de Toei Metro (4 lijnen). Daarnaast zijn er nog enkele privé metrolijnen. Veel metrostations zijn ook aangesloten op het spoorwegnetwerk van Japan Rail (JR). Dit maakt het overstappen gemakkelijker maar het maakt het spoorwegstelsel ook drukker en uitgebreider.

Georganiseerd mierennest

Zeker als je de eerste keer de metro van Tokio binnengaat, waan je je in een mierennest. Met duizenden mensen die zich via lange gangenstelsels, grote ondergrondse hallen en tientallen roltrappen naar hogere en lagere verdiepingen haasten. Sommige metrostations gaan wel zeven lagen diep. En overal zitten restaurantjes en winkeltjes. Het lijkt af en toe een geheel verborgen stad onder Tokio.

Het systeem is eenvoudig: met letters, cijfers en kleuren. Kennis van Japans niet nodig!

Volg de juiste kleur

Maar ook in dit ondergrondse doolhof ervaar je al snel de efficiency van het systeem. Elke lijn heeft z’n eigen kleur en letter en met een plattegrond in de hand, een beetje oefening en het juiste kaartje, vind je snel je weg in de geoliede machine van de Japanse metro.

 

Met wat hulp zijn de betaalautomaten snel te begrijpen.

Kaartjes kopen bij de automaat

Het meest ingewikkeld is misschien nog wel het kopen van kaartjes. Omdat er meerdere metro- en treinmaatschappijen zijn, heb je verschillende kaartjes nodig als je van verschillende lijnen gebruik maakt. Je koopt de kaartjes bij de vele kaartautomaten in de metrohallen. De maatschappijen hebben elk hun eigen automaten die er op het eerste gezien niet eenvoudig uitzien. Maar ook hier geldt dat het systeem eenvoudig blijkt en overal nagenoeg hetzelfde is. Wel goed opletten bij welke automaat je je kaartje dus koopt!

Je kunt ook (oplaadbare) ov-chipkaarten kopen die voor meerdere metro- en treinlijnen geldig zijn. Dat maakt het reizen met de metro nog makkelijker. Metrotickets kosten van 160 tot 300 yen (omgerekend in juni 2012: €1,60 tot €3).

Het is bijna onmogelijk om zonder (geldig) kaartje in de metro te stappen want overal staan toegangspoortjes. Deze gaan pas open als je er een geldig kaartje in stopt of er een ov-kaart voorhoudt. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je per ongeluk met een fout kaartje in de metro stapt, want dat is praktisch onmogelijk.

Een Japanner rijdt nooit zwart

Zwartrijden in Japan komt nauwelijks voor. De toegangspoortjes maken dit lastig en ook al zou het wel eenvoudig zijn, dan zou de Japanner nog braaf een kaartje kopen. Want het zit in de volksaard om de regels na te leven. Altijd. En wat het betalen voor openbaar vervoer betreft, hoort dat natuurlijk ook zo.

Meer informatie
Website Tokyo Metro
Website Toei Metro
Website Japan Rail

Bekijk hier het uitgebreide metronetwerk van Groot-Tokio
(Klik om te vergroten -> externe link)

Lees ook:Animecon 2015 van 12 tot en met 14 juni in Den Haag
Lees ook:Vrouwen opgelet: op maat gemaakte naaldhakken!
Lees ook:Abunaicon 28 t/m 30 augustus; kaartjes bijna uitverkocht
Lees ook:Acht sporten op shortlist voor Olympische Spelen 2020 in Tokio
Lees ook:Tokio duurste stad ter wereld?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.