Japanse competitie voor beste wc-bril opgezet

Als je in Japan op vakantie gaat is naar de wc gaan één van de ervaringen die je gedaan moet hebben. Dat klinkt misschien wat vreemd, hoe speciaal kan naar de wc gaan nou zijn? De wc-brillen in Japan zijn echter niet zoals wij ze kennen, maar hebben vaak technische snufjes zoals een verwarming, waterstralen en zelfs muziek!

Voor de Japanners is dat blijkbaar nog niet genoeg, want er is nu een competitie in het land om de beste wc-bril te maken. Hier zijn verschillende categorieën voor zoals meest comfortabel, het beste voor ontwikkelingslanden en het veiligst voor vrouwen.

136326435_26940a3ef3_z

Volgens het rapport wat bij de competitie werd uitgegeven is een toilet belangrijk voor een vrouw omdat door comfort, schoonheid en veiligheid van de wc de kwaliteit tijdens het werken drastisch omhoog gaat. Ook wordt er opgemerkt dat niet overal in de wereld toiletten aanwezig zijn en dat slechte faciliteiten gevaarlijk voor de veiligheid van vrouwen zijn.

De competitie vraagt ook voor ideeen om de toiletten geschikter te maken voor buitenlanders, zeker het met oog op de stijgende toeristensector en de komende Olympische Spelen geen slecht plan. Zelf heb ik deze wc’s ook meegemaakt in Japan en kan dus nog wel een tip geven. Zomaar op wat knopjes geven is leuk en aardig, maar je weet nooit van te voren wat er gaat gebeuren en na enkele ongemakkelijke ervaringen blijf je er toch maar van af. Iets van pictogrammen of Engelse instructies zouden dus zeer gewenst zijn!

Foto: Jason Cartwright via flickr

 

Lees ook:Acht sporten op shortlist voor Olympische Spelen 2020 in Tokio
Lees ook:Nieuw museum in Japan toont toiletten
Lees ook:Gedoe om budget Olympisch Stadion in Tokio
Lees ook:Japan wil robots voor Olympische Spelen 2020
Lees ook:Vrouwen redden Olympische Spelen voor Japan

Eén reactie op “Japanse competitie voor beste wc-bril opgezet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.