Bordspel: Takenoko

In deze nieuwe rubriek bespreek ik de populairste spellen die in Japan worden gedaan, maar ook gezelschapsspellen met een groot of klein Japans tintje. Als eerste is het bordspel Takenoko aan de beurt, waar je een panda mag voeren!

Het achterliggende verhaal van Takenoko is dat de Chinezen een panda cadeau hebben gegeven aan Japan, die hier zo goed mogelijk voor moeten zorgen. Het leuke is dat in de handleiding het verhaaltje is toegevoegd als comic en de rest van de presentatie is ook top met de figuurtjes en landtegels.

2015-05-25 21.16.38

Hoe werkt het?

Veel maakt de presentatie natuurlijk niet uit, want het gaat natuurlijk om het spel zelf. De bedoeling is om zoveel mogelijk punten te verzamelen (niet bijster origineel!) door aan de eisen van je opdrachtkaarten te voldoen. Die komen in drie verschillende vormen: de panda voeren, bamboe laten groeien of land aanleggen.

Je begint je beurt met gooien voor een leuke extra tijdens je ronde. Hier speelt de geluksfactor zeker een grote rol, want sommige gebeurtenissen, zoals een extra actie, zijn veel beter dan anderen. Na je worp kies je twee acties uit die je wil doen. Je kunt bijvoorbeeld de panda verplaatsen zodat hij bamboe gaat eten of een nieuwe landtegel aanleggen.

In het begin is het bord nog klein, maar uiteindelijk hebben genoeg mensen landtegels aangelegd, ze voorzien van water en er bamboe op laten groeien. Je zult merken dat je daardoor meer keuzes krijgt wat je kan doen, maar je hebt natuurlijk nog steeds maar een beperkt aantal acties…

2015-05-25 21.11.43

Het waard?

Een zoektocht op het internet leert dat de prijs van Takenoko zo tussen de 35 en 40 euro ligt. Dat is zeker niet goedkoop, al hebben meer bordspellen daar last van. Toch is Takenoko de prijs wel waard, omdat je het zo verschillend kan spelen. Met drie typen opdrachtkaarten kun je op zeer diverse wijze proberen te winnen. Neem je alleen maar pandakaarten en hoop je dat de rest van de spelers de juiste bamboe voor je maken, of ga je juist heel veel land maken? Dit tactische element maakt het spel het waard om te doen.

Daarnaast is het best aardig om mensen te pesten. Vaak zie je wel ongeveer aan wat voor opdrachten ze werken en je kunt die dan dwarsbomen door een onhandige landtegel neer te leggen of zelf alle bamboe op blijven eten. Wel jammer is dat aan het eind het van groot belang is welke opdrachten je krijgt. Je kunt namelijk geluk hebben en de opdracht al meteen voldaan hebben, zonder ook maar iets ervoor hoeven te doen. Ook het gooien voor je beurt komt best wat geluk bij kijken.

Al met al kan ik het bordspel wel aanraden. Bepaalde elementen heb je vast al vaker gezien in andere spellen, maar toch voelt het vrij origineel en verfrissend aan en is de presentatie zeer goed. Hoewel het gelukselement iets te groot is, is het mooi dat er verschillende tactieken zijn die naar de overwinning kunnen leiden. Daarbij, wie wil er nu niet een panda voeren als hoofdelement in een spel hebben?