Categorie: "Eten en drinken"

Japanners drinken minder dan vroeger

Je zou denken dat er in Japan best veel gedronken wordt. Het is een modern land waar genoeg mensen voldoende geld hebben om wat leuks te doen en de rijstwijn sake is een belangrijk onderdeel van de cultuur die vaak gedronken wordt. Toch drinken de Japanners de laatste decennia steeds minder en minder…

Japanse whisky gaat de ruimte in

Volgende maand worden er door het Japanse Suntory bedrijf flessen whisky naar het internationale ruimtestation gebracht en daar voor één of zelfs meerdere jaren opgeslagen. De reden? Bestuderen wat deze unieke omgeving doet met de smaak van whisky!

Plastic eten als menukaart

Plastic Japans eten

Echt? Nee, plastic!

Hoewel ik inmiddels 5 keer in Japan ben geweest en een cursus Japans heb gevolgd, reikt mijn kennis niet veel verder dan het herkennen van een enkel woord of teken. Toch is het bijzonder eenvoudig om in restaurants zonder tolk of woordenboek eten te bestellen. Met een Engelstalige menukaart? Nee, met hulp van plastic eten!

Wilt u een sausje bij de penis?

Soep met ballen?

Soep met ballen?

Zomaar een penis, scrotum en testikels serveren in een restaurant mag niet. Zelfs niet als het je eigen edele delen zijn en de gasten weten wat voor vlees ze in kuip, eh, op het bord hebben. De Japanse Mao Sugiyama wist dit kennelijk ook niet want hij wordt nu aangeklaagd voor openbare schennis van de eerbaarheid voor het serveren van z’n eigen worstje.

Robotrestaurants nieuwe trend in Japan

Robotrestaurants nieuwste trend JapanJapan staat bekend om zijn innovatieve ontwikkelingen op het gebied van high-tech, maar ook om zijn verscheidenheid aan bizarre thema-restaurants. De nieuwste trend brengt nu deze beide verschijnselen samen in het robotrestaurant. En denk daarbij niet aan blikkerige robots die je bestelling opnemen, maar aan levensechte, vechtlustige vrouwenrobots van zo’n 3,5 meter hoog. Eten is bijzaak.

Japanse broodtrommel is een stuk spannender!

Japanse horror bento - lunchboxWie neemt er tegenwoordig nog een broodtrommel mee naar school of naar het werk? Steeds minder mensen volgens mij. Toch heeft een lunchpakketje dat thuis is klaargemaakt enkele voordelen: Het is niet alleen goedkoper (lekker Hollandse reden) maar kan ook vele malen spannender zijn! In Japan weten ze daar wel raad mee.

Win een fles Yuzu-sake van Sakelicious!

Like Japan Blog en maak kans op fles sake

Like Japan Blog en maak kans op fles sake

Op 20 juli heeft de eerste Japanse slijterij van Europa haar deuren geopend in Amsterdam. Met de toepasselijke naam ‘Sakelicious‘ willen de eigenaren Tim Vloeimans en Ilias Bel Hach een gevarieerder aanbod van o.a. sake op de Nederlandse markt brengen. Om dit te vieren mag Japan Blog een fles Tsuru ume Yuzu-sake weggeven: ‘Like’ Japan Blog op Facebook en maak kans op deze frisse kwaliteitssake!

Doe mij nog zo’n mals stukje Wagyu

Mals stukje WagyuAfgelopen weekend heb ik mij dan eindelijk eens gewaagd aan het mals stukje Wagyu. De reden dat ik niet eerder een hapje van dit exclusieve runderras uit Japan heb geprobeerd, heeft te maken met de prijs ervan. Bij de slager hier in Amsterdam betaal je bijna € 8 per 100 gram. En dat is stukken goedkoper dan in Japan waar de prijs kan oplopen tot € 1.000 per kilo. Maar een Wagyu wordt dan ook gemasseerd terwijl het geniet van bier en klassieke muziek. Zo gaat het verhaal tenminste.

Sake moet economische groei Japan stimuleren

Sake als nieuwe exporthit, exportproduct Japan

Sake, de nieuwe exporttopper!

Vergeet Toyota, Mitsubishi en Sony als belangrijke exportproducten van Japan. Het land heeft een nieuw product ontdekt dat de economische groei moet gaan stimuleren: sake! De traditionele rijstwijn moet volgens de Minister van Economie in het buitenland op de kaart worden gezet om zo ook de binnenlandse populariteit te vergroten. Minister Motohisa Furukawa kwam op dit idee tijdens het ‘World Economic Forum’ in Davos toen hij zag hoe populair sake was onder de deelnemers.